Nowoczesny sposób na korki w mieście

systemOsiem tablic zmiennej treści, kilkadziesiąt kamer, w tym urządzenia do rozpoznawania tablic rejestracyjnych, setki czujników, a nawet dwie stacje meteorologiczne. To wszystko ma powstać na terenie Chorzowa, by usprawnić ruch w mieście.

Chorzów, godziny szczytu. Jedziemy z Rynku do Chorzowa Batorego. Jeśli teraz przejazd trwa około 12 minut, to dzięki nowemu systemowi ITS powinno to zająć mniej niż 10. Jak zapewniają eksperci, warto zainwestować, nie tylko ze względu na czas przejazdu, ale też na bezpieczeństwo. System zbiera dane o ruchu ulicznym i tak dostosowuje sygnalizację świetlną, by wszyscy bez wyjątku mogli dotrzeć do celu szybciej. Jest też priorytet dla komunikacji miejskiej. Obecnie system ITS działa już w kilku miastach w Polsce. I przynosi efekty. – Zwarta zabudowa miasta w wielu miejscach uniemożliwia nam poszerzenie drogi czy stworzenie nowego połączenia. Naszym priorytetem jest więc maksymalne wykorzystanie istniejących ulic, tak aby po Chorzowie można było poruszać się bezpieczniej i wygodniej – wyjaśnia Prezydent Miasta Andrzej Kotala.
Inteligentny system
Wszystko oblicza algorytm, ale człowiek jest bardzo ważny, bo w odpowiedniej chwili może zainterweniować i zorganizować ruch lepiej. Drogowcy za pomocą sygnalizacji świetlnej będą mogli przyśpieszyć przejazd opóźnionego autobusu czy rozładować tworzący się korek. Cenne informacje trafi ą także do kierowców. Z elektronicznych tablic (będzie ich osiem na terenie miasta) będą mogli dowiedzieć się o warunkach ruchu w mieście, drogach alternatywnych czy liczbie wolnych miejsc parkingowych. Tablice staną na przykład obok Stadionu Śląskiego – przy ul. Katowickiej, ponadto przy ul. Dąbrowskiego, ul. Stefana Batorego, ul. 3 Maja, a także przy ul. Nomiarki, gdzie zjeżdża się z Drogowej Trasy Średnicowej. Kierowca, kiedy rzuci okiem na tablicę, będzie mógł zdecydować, którą drogę wybrać.
– System informacyjny wsparty zostanie także stroną internetową i wygodną aplikacją mobilną. Inteligentny System Transportowy obejmie również system monitoringu wizyjnego skrzyżowań, w tym kamery do automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych – wylicza Mariusz Kołkowski, dyrektor ds. rozwoju biznesu ITS w fi rmie Sprint, która wygrała przetarg na realizację inwestycji.
system porozumienie
Piotr Wojtala, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów, Andrzej Kotala, Prezydent Chorzowa i Mariusz Kołkowski, dyrektor w f rmie Sprint, podczas popisania umowy na realizację inwestycji.
Informacje drogowe
W Chorzowie zainstalowane zostaną w trzech miejscach wagi zatopione w jezdni, wychwytujące przeciążone pojazdy, a także stacje meteorologiczne informujące o stanie nawierzchni drogi. – To będzie stopniowa zmiana, ale na pewno odczuwalna dla kierowców i pieszych – tłumaczy Piotr Wojtala, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów. Dodatkowym atutem systemu jest jego otwartość. A to oznacza, że może współpracować z systemami w sąsiednich miastach. – Warto podkreślić, że w naszym mieście od ponad czterech lat funkcjonuje już Odcinkowy System Zarządzania Ruchem na DTŚ, który jest kompatybilny z systemem funkcjonującym w Gliwicach, a także umożliwia informowanie o sytuacji na DTŚ w ościennych miastach – zaznacza dyrektor MZUiM. W wyniku postępowania przetargowego na wykonawcę ITS wybrana została firma Sprint, która ma kilkuletnie doświadczenie w budowie systemów sterowania ruchem, m.in. w Bydgoszczy, Łodzi i Olsztynie. Realizacja zamówienia kosztować będzie około 16 mln zł, z czego 85% pokrytych zostanie ze środków unijnych. Wdrażanie systemu zakończy się jesienią 2019 roku.

| 2018-02-19 | Wiadomości