Rynek stworzą ludzie

rusz rynekTo już! Najwyższy czas, by poznać tych, którzy podjęli współpracę w realizacji ważnego zadania: aktywizacji przestrzeni Nowego Rynku. Mają program uszyty na miarę.
Cho Cho
Cho Cho
W 2010 roku ulica Mariacka w Katowicach daleka była od aktualnego statusu najbardziej znanej i popularnej imprezowni Śląska. Choć od jakiegoś czasu organizowano tam koncerty i inne wydarzenia kulturalne, na co dzień trudno było znaleźć lokal otwarty dłużej niż do 21. Początek wielkiej przemianie dał Krzysztof Krot, uruchamiając kultową już Lornetę z Meduzą i podejmując udaną próbę ożywienia tej ulicy. – Dzięki ścisłej współpracy z Urzędem Miasta w Katowicach zapoczątkowaliśmy cykl działań kulturalnych „Lajera na Mariackiej”, w ramach którego na przestrzeni 3 lat odbyło się ponad 140 wydarzeń, w tym m.in. powrót po kilkuletniej nieobecności zespołu Kaliber 44. Krzysztof Krot, który w 2014 roku otworzył w Katowicach kolejny lokal – klubokawiarnię Strefa Centralna, ma na koncie dużo więcej sukcesów. Był zaangażowany między innymi w przygotowanie i wyprodukowanie koncertów JIMEK x MIUOSH x NOSPR, koncertów Osiecka Masterclass i nowOsiecka czy współorganizację Life Festival Oświęcim. A to wszystko jedynie niewielki wycinek jego działalności, która bez cienia wątpliwości zmieniła Katowice na lepsze. Czy to samo czeka Chorzów? To właśnie w Chorzowie, w jednym z pawilonów na Nowym Rynku, Krzysztof Krot uruchomi restobar Cho Cho. To nie tylko nowy punkt gastronomiczny na mapie miasta, ale też miejsce, gdzie po prostu „będzie się działo”. – Na początek wspólnie z chorzowskim magistratem przygotowujemy cykl wydarzeń kulturalnych i muzycznych, które trafić powinny do odbiorców w każdym wieku – mówi Krzysztof Krot. – Mamy ambicję, by chorzowianie znaleźli swoją przestrzeń właśnie na pięknym i nowoczesnym Nowym Rynku. Właściciel restobaru Cho Cho przyznaje, że Chorzów miał na oku od dłuższego czasu. – Czuje się w tym mieście pozytywną energię. Widać tu bliskość włodarzy miasta z samymi mieszkańcami, a to wyjątkowa sytuacja na tle regionu. Mamy nadzieję, że nie zawiedziemy mieszkańców i będziemy w stanie przedstawić im atrakcyjną ofertę zarówno gastronomiczną, jak i kulturalną.
Gryfny gyszeft
gryfnie
– Zaczęliśmy z mężem od profilu na Faceboku, gdzie umieszczaliśmy ilustracje ze śląskimi słowami. Później przyszła kolej na stronę internetową i dłuższe teksty, dotyczące kuchni regionalnej, zwyczajów, dorocznych wydarzeń dziejących się na Śląsku, oczywiście wszystko pisane po naszymu. Potem zdecydowaliśmy, że wyprodukujemy parę gadżetów – tak Klaudia Roksela wspomina początki Gryfnie, dziś prężnie działającej marki, która swoje sklepy ma już w Katowicach, Rybniku i Gliwicach. A także – w Chorzowie, na Nowym Rynku. Roksela przyznaje, że decyzja o tym, by kolejny sklep otworzyć właśnie w Chorzowie, podyktowana była przede wszystkim sympatią, jaką mieszkańcy czują do godki śląskiej. Nie bez znaczenia była też atrakcyjna lokalizacja, w samym centrum miasta. Czym Gryfnie chce podbić Chorzów? Przede wszystkim dużym wyborem własnych produktów, które idealnie nadają się na prezenty dla Ślązaków, ale też dla osób spoza Śląska czy Polski. Koszulki, plakaty, książki, kubki, skarpety, magnesy, czapki czy bluzy to jedynie część oferty. – Wprowadzimy również serię produktów ściśle związanych z Chorzowem – zapewnia Klaudia Roksela. – Dodatkowym atutem naszego sklepu będzie to, że każdy kto kocha śląską godke, będzie mógł tutaj przyjść i pogodać z naszą obsługą po naszymu. Postaramy się również o spotkania ze śląskimi twórcami i o warsztaty dla dzieci. Chcemy promować naszą godkę oraz pogłębiać wiedzą o Śląsku i Chorzowie.
Bestseller do kawy
Dopełniacz
Wydawnictwo Sonia Draga otworzyło na chorzowskim rynku lokal łączący funkcję księgarni i przytulnej kawiarni, który ma być miejscem licznych spotkań kulturalnych oraz ciekawych warsztatów. Inwestycji przyświeca chęć promocji czytelnictwa w przyjaznym miejscu oraz zamiar ożywienia tkanki miejskiej w ścisłym centrum Chorzowa. – Mamy nadzieję, że świeżo wyremontowany chorzowski rynek będzie miejscem sprzyjającym upowszechnianiu kultury, a księgarnia Dopełniacz znakomicie wpisze się w ten trend. Chcemy organizować tam spotkania z ciekawymi autorami, debaty na interesujące mieszkańców tematy, a także cykliczne wydarzenia dla najmłodszych czytelników. W Dopełniaczu można nie tylko kupić książki, ale również napić się pysznej kawy, coś przekąsić i zatrzymać się chwilę w przyjaznym otoczeniu. Liczymy, że Dopełniacz stanie się ulubionym miejscem chorzowian na ich Nowym Rynku – mówi Sonia Draga, prezes wydawnictwa. W drugiej połowie 2018 roku wydawnictwo podjęło decyzję o uruchomieniu w Katowicach księgarni „Miejscownik. Tygiel kulturalny”, posiadającej w sprzedaży ok. 7 tysięcy tytułów książek, z zakresu beletrystyki, reportażu, literatury dziecięcej i naukowej. Na potrzeby lokalu łączącego funkcję księgarni i przytulnej kawiarni przystosowano pomieszczenia przy ul. Warszawskiej 28. Od chwili otwarcia w Miejscowniku stale organizowane są spotkania promujące literaturę i kulturę, dyskusje wokół filmów, a także cykl spotkań „Klimatyczne wtorki”. Chorzów będzie czwarty, po Warszawie, Gliwicach i Katowicach miastem, w którym pojawi się patronacka księgarnia Grupy Wydawniczej Sonia Draga. W ofercie wydawnictwa znaleźć można nie tylko beletrystykę, kryminały czy thrillery, ale również literaturę faktu i komiksy. Do grupy wydawniczej należy również wydawnictwo Debit, zajmujące się literaturą dziecięcą oraz jego imprint Młody Book, wydający książki dla młodzieży.

Magdalena Sekuła, Pełnomocnik prezydenta ds. promocji i aktywizacji społecznej
Pavilon A – Galeria Sztuki Muzycznej i Obrazu będzie miejscem, w którym chcemy łączyć pamięć o przeszłości z twórczym wpływaniem na teraźniejszość. Osią całej działalności będzie piękny, oryginalny, odrestaurowany sprzęt audio z lat 60. i 70.: gramofony, amplitunery, magnetofony szpulowe czy radia lampowe. To ma być podróż w przeszłość, ale nie wyłącznie sentymentalna. Chcemy pokazać, jak to, co było, oddziałuje współcześnie, jak wpłynęło na kulturę czy rynek muzyczny, ale też na nas. Sprzęt muzyczny niejednokrotnie stawał się, i staje nadal, zjawiskiem kulturowym. To wszystko zrealizujemy z pomocą wyjątkowych ludzi, który tym tematem zajmują się od wielu lat. Dzięki współpracy z nimi możemy mieć pewność, że działania tam realizowane będą na najwyższym poziomie. W planach mamy między innymi cykliczne spotkania z odtwarzaną z winyli muzyką klasyczną, do udziału w których chcemy zaprosić osoby przebywające w danym momencie na Nowym Rynku i przekonać je, że wbrew obiegowej opinii to gatunek bardzo przyjemny i niewymagający w odbiorze. Będą też koncerty, na przykład jazzowe i rockowe, spotkania z artystami czy cykl wydarzeń związanych z techniką. Pomysł na stworzenie Pavilonu A powstał na bazie Vinyl Festivalu, który jest cenionym w całym kraju wydarzeniem muzycznym, zrealizowanym przez Wydział Kultury, Sportu i Turystki Urzędu Miasta

Urząd bliżej ludzi – wypromuj swoje miasto
W Nowym Rynku powstanie także Miejski Punkt Informacji, gdzie będzie można dowiedzieć się wszystkiego na temat aktualnej oferty kulturalno-turystycznej Chorzowa. Co więcej, do nowej przestrzeni przeniesie się część Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta. Dzięki temu między innymi rejestracja pojazdów będzie odbywać się w nowoczesnym, rynkowym otoczeniu. Jest niespodzianka: każdy, kto odbierać będzie w Pawilonie C (tam zlokalizowane będą obydwa punkty) tablice rejestracyjne, otrzyma bezpłatnie specjalne ramki z logo Chorzowa.

| 2019-06-29 | Wiadomości